Саопштења Министарства

Упутство за поступање са отпадом у случају и након ванредне ситуације настале као последица елементарне непогоде

У складу са усвојеном законском регулативом у Републици Србији која се  односи на управљање отпадом, у случају ванредне ситуације настале елементарном непогодом ( поплавом ) у Републици Србији, потребно је предузети следеће активности:

Надлежни органи за поступање у ванредним ситуацијамa са надлежним органима Јединице Локалних Самоуправа ( ЈЛС), које су погођене поплавом би по хитном поступку требало да утврде локације на којима би се привремено складиштио/одложио прикупљени отпад.  Пожељно је да одабрана локација буде  тачно дефинисана површина (део) на постојећој депонији, на којој је неопходно одвојено разврстати/одложити следеће врста отпада:
а) Комунални отпад, отпад из домаћинства и сличан комерцијални отпад: отпад од хране, отпадни папир и картон: књиге, новине, часописи,  амбалажа од намирница цела и ломљена: стаклене тегле, флаше, кесе, пластичне кутије и сл., текстил: завесе, одећа, обућа, крпе, теписи, прекривачи и сл., кабасти отпад: намештај, врата, прозори, стакла, грађа, ламинат, паркет, плочице и сл., остали отпад: прибор, посуђе, дискови, видео траке, дечије играчке, земља и речни муљ који су нанеле воде од чишћења стамбених објеката на којима је извршена претходна биолошка деконтаминација, неопасан отпад из здравствених установа: некоришћене пелене, вата, газа, постељина итд.
б) Опасан отпад пореклом из домаћинства или комерцијалних токова: електрични и електронски уређаји, фармацеутски производи: лекови, козметичка средства, средства за одржавање чистоће, уља, амбалажа од боја и лакова и осталих хемикалија, готови производи: боје, лакови, хемикалије итд.
в) Индустријски отпад, процесни и отпад пореклом од претходног складиштења или депоновања отпада или готових производа.
г) Медицински отпад из здравствене заштите људи који је ризичан по људско здравље: остаци из пато анатомских лабораторија, биолошки отпад: крв и сл., хемикалије, остаци из лабораторија  итд.
д) Ветеринарски отпад: угинуле животиње, остаци из ветеринарских станица и сл.
ђ) Канализациони муљ и муљ из септичких јама.
1. ЈЛС у сарадњи са Кризним штабовима и Одсеком за ванредне ситуације би требало да обезбеде могућност стручне комуникације са грађанима чија су имања и стамбени објекти претрпели штете у поплавама као и са власницима и запосленима у комерцијалним објектима и установама и индустријским постројењима успостављањем посебних телефонских линија и електронске поште, на које могу да им се обрате за савет или помоћ у поступању са насталим отпадом.
2. На предметним локацијама, након сакупљања отпада, неопходно је извршити биолошку деконтаминацију прикупљеног отпада коју врше специјализоване екотоксиколошке јединице (Заводи за јавно здравље Србије) у складу са посебним прописом, како би се спречило ширење заразе.
3. ЈЛС у сарадњи са Кризним штабовима и Одсеком за ванредне ситуације морају обезбедити 24 часовни надзор над одабраним локацијама намењеним за привремено складиштење свих врста отпада које су прикупљене са поплављених подручја како не би дошло до расипања, демонтаже отпада и преузимања отпада од неовлашћених лица.
4. Локација са отпадом, мора бити доступна надзору локалне инспекције и републичке инспекције за заштиту животне средине, због увида и верификације врсте и количине опасног и неопасног отпада који је прикупљен, пре него што исти преузму оператери/предузећа која имају Дозволу за управљање одређеним врстама отпада, или се приступи контролисаном одлагању на депонији.
5. Мешани отпад за који се претпоставља да може бити опасан отпад и опасан отпад, треба физички одвојити од осталог комуналног отпада тако да не може доћи до мешања са неопасним отпадима у циљу безбедног преузимања и транспорта до коначног збрињавања од стране овлашћеног оператера који поседује Дозволу за управљање опасним отпадом.
6. Након деконтаминације и могућег раздвајања отпада, потребно је да ЈЛС ангажују овлашћене оператере (односно предузећа која поседују Дозволу за управљање отпадом) који би преузимали само оне врсте отпада за које поседују Дозволу од стране надлежног органа у складу са Законом о управљању отпадом („Службени гласник РС”, бр. 36/09 и 88/10).
7. Отпад који се не преузме од овлашћених оператера, неопходно је након деконтаминације контролисано одложити на постојећу депонију (уколико је то могуће) што подразумева одлагање истог у посебан део депоније и прекривање инертним материјалом, дебљине најмање 20cm (песком, грађевинским и др. инертним материјалом);
8. ЈЛС у сарадњи са Кризним штабовима и Одсеком за ванредне ситуације треба да обезбеде да се изврши чишћење и уколико је потребно деконтаминацију  одабраних локација, (посебно оних ван депонија),  након завршеног процеса сакупљања и транспорта отпада на даље поступање. ЈЛС би требало да сачине извештаје о процени штете, са релевантним подацима о количини и врсти сакупљеног, транспортованог, преузетог (од оператера) и депонованог отпада, о стању постојећих депонија, стању и количини уништених контејнера, механизацији и остале неопходне опреме за несметано функционисање надлежног јавно-комуналног предузећа (ЈКП-а);
9. У складу са наведеним  Законом,  Локалне самоуправе морају да имају доступне спискове  овлашћених оператера који поседују Дозволе за управљање отпадом. Списак оператера се може преузети из Регистра издатих дозвола, са сајта Агенције за заштиту животне средине www.sepa.gov.rs.
10. Имајући у виду стање и  ситуацију изазвану поплавама у Србији, као и чињеницу да је одређена количина робе, која се налази под царинским надзором у царинским складиштима поплављена и да је потребно да се изврши њено уништење, препорука министарства је да се са таквом робом, док траје асанација терена, поступа на исти начин као са робом која није под царинским надзором.
ОБАВЕЗЕ ОПЕРАТЕРА ПОСТРОЈЕЊА ЗА УПРАВЉАЊЕ ОТПАДОМ
1. Оператери/предузећа која имају постројења за управљање отпадом, на локацијама захваћеним елементарном непогодом – поплавом,  морају да поштују одредбе које су им прописане Законом о управљању отпадом, односно Дозволом за управљање отпадом.
2. У складу са Законом о управљању отпадом („Службени гласник РС”, бр. 36/09 и 88/10) и Дозволом,  оператери/предузећа која поседују дозволе за управљање отпадом су у обавези да у случају удеса одмах обавесте Министарство надлежно за заштиту животне средине, јединицу локалне самоуправе (општину / град) и органе надлежне за поступање у ванредним ситуацијама у складу са прописима којима се уређује заштита и спашавање. Обевештење треба да садржи информације  о расположивим подацима за процену последица удеса за људе и животну средину и о предузетим хитним мерама. Такође, оператер/предузеће  је неопходно да обавести надлежни орган и о накнадно прикупљеним подацима који утичу на раније утврђене чињенице и закључке.
3. Оператер/предузеће (уколико је постројење погођено поплавом),  у најкраћем могућем року,  потребно је да обавести и надлежни орган о планираним мерама за отклањање средњорочних и дугорочних последица удеса и за спречавање настанка поновног удеса, на својој локацији.
4. Дозволом за управљање отпадом је и прописано да је оператер/предузеће у обавези да спроведе хитне, средњорочне и дугорочне мере отклањања последица удеса (елементарних непогода), а након извршене анализе свих аспеката удеса, мора дати препоруке за будуће превентивне мере.
На основу свега наведеног, неопходна је координација Министарства надлежног за послове заштите животне средине, Министарства надлежног за локалне самоуправе и органа за ванредне ситуације, као би се израдили Планови санације, рекултивације, ремедијације и сл.
Извештај о процени штете која је изазвана елементарном непогодом, са подацима о количинама и врстама прикупљеног, преузетог (од стране оператера) и одложеног отпада, као и стању општинских депонија, представља основни механизам за потраживање финансијске подршке од међународних и домаћих извора финансирања за коначно збрињавање насталог и сакупљеног отпада на  подручјима која су захваћена елементарном непогодом, као и санацију постојећих депонија,  у циљу заштите земљишта, површинских и подземних вода.

Категорије

Величина текста
Контраст